Wil je graag online zichtbaarder worden en meer klanten bereiken online? Dan is een Instagram bedrijfsprofiel zeker een goed idee!
⇒ Instagram heeft meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. En 500 miljoen dagelijkse actieve gebruikers.
⇒ En daarnaast meer dan 4,1 miljoen gebruikers in Nederland en 1,4 miljoen gebruikers in België!
Daarom is een unieke en stralende Instagram bedrijfsprofiel ook belangrijk. Want naast dat je veel mensen kan bereiken, moet je ook opvallen tussen de gebruikers!
Met een goede Instagram bedrijfspagina kan jij je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten en je merk visueel op de kaart zetten.
Een soort online visitekaartje!
De voordelen van Instagram voor bedrijven
Door Instagram kan je een grote hoeveelheid nieuwe klanten en je doelgroep bereiken.
Kan je meer zichtbaarheid en naamsbekendheid creëren.
Je producten en diensten presenteren en promoten.
Meer verkeer naar je website en blog genereren.
Mensen overhalen om jouw product of dienst te kopen.
Laat ze jou leren kennen en creëer meer vertrouwen.
1. Een goede profielfoto
Zorg voor een herkenbare profielfoto op je bedrijfsprofiel. Je kan je logo kiezen maar ook een foto van jezelf. Vaak wordt een foto van jezelf aangeraden omdat mensen van mensen kopen en ze graag willen weten wie je bent.
Grotere bedrijven zullen dit niet zo snel doen maar die hoeven vaak al geen naamsbekendheid of vertrouwen te creëren.
Met een foto van jezelf zorg er dan voor dat je een duidelijke en goed belichte portret foto van jezelf kiest.
2. Een kort maar krachtige bio
Je bio, waarin je in 150 tekens verteld wat jij doet, waarom ze jou moeten volgen en waar je voor staat. Het is vaak het eerste wat ze lezen. Zorg dat je een goede eerste indruk maakt, een kort maar krachtige samenvatting van je bedrijf.
Nieuwe volgers en potentiele klanten moeten in 1 oogopslag weten:
– Wat je doet
– Waar je voor staat
– Hoe jij ze kan helpen
– En waarom ze je moeten volgen
En voeg natuurlijk je website link toe aan je bio!
Maak een landingspagina aan en zet daar alle links in met waar jij ze heen wilt sturen! Zoals een nieuwe blogpost, een actie, je shop, portfolio, contactpagina enz.
3. Je Instagram naam
Je Instagram naam is ook heel belangrijk. Dit is wat ze zien op je Instagram profiel en als ze je een privé bericht sturen maar daarnaast ook hoe je kan gevonden worden in de zoekresultaten op Instagram.
Gebruik hier zeker je naam, mensen willen graag weten wie je bent. Dus zorg dat het niet te onpersoonlijk wordt en gebruik je naam! Daarnaast ga je naast je naam vertellen in 1 tot 3 woorden wat je doet. Zoals Fashion webshop, Instagram coach, grafisch vormgever etc. Hierop kan je dus sneller gevonden worden in de Instagram zoekresultaten.
4. Deel unieke, oogstrelende en stralende content
Je posts wat samen je feed wordt is wat ze zien op je profiel. Zorg dus dat de posts die je deelt mooi ogen. Dat het ze trekt om op de posts te klikken en verder te kijken en te lezen. Wees authentiek en deel originele foto’s, video’s en graphics.
Deel creatieve en kwalitatieve foto’s. Laat jezelf zien. Deel behind the scenes, leuke teasers, sneak previews en promoot je product en/of diensten!
Zorg voor een consistente stijl, laat je huisstijl kleuren er in terug komen. Straal uit wat je uit wil stralen!
Gebruik apps, websites of wat dan ook om je content te maken of te bewerken! Hier een paar tips en links naar de blogposts!
Lightroom voor het bewerken van je foto’s, wat is Lightroom en wat is een Lightroom preset?
Canva, een online grafisch ontwerpplatform! Wat is Canva en wat kan je ermee?
5. Je Instagram Stories & Highlights
Ook je Instagram Stories en highlights zijn belangrijk. In je stories kan je jezelf laten zien, vertellen waar je mee bezig bent en meer. Zorg ook hier dat je je huisstijl kleuren laat terug komen en zorg voor consistentie.
Laat je jezelf regelmatig zien en zorg voor interactie! Dit kan je met Poll, quiz en questions stickers doen. Hier vertel ik verder op meer over!
In je Highlights kan jij jezelf, je bedrijf en wat je aanbiedt nog even goed toelichten en dus de belangrijke dingen kan uitlichten. Daarvoor zijn de Highlights bedoeld. Zorg dus dat je Highlights bepaalde onderwerpen hebben zoals over mij, recensies, aanbod, producten/diensten, hoe je kan helpen, FAQs, behind the scenes, tips enzovoorts.
6. Instagram Reels
Instagram Reels is vrij nieuw, daarom pusht Instagram ook de views heel erg! Hierdoor krijg jij een heel hoog bereik met Reels in vergelijking met andere soorten posts. Deel leuke behind the scenes, tips, tutorials en hacks maar ook leuke, persoonlijke en grappige dingen!
7. Volg je Instagram Insights en blijf verbeteren
Van je Instagram Insights kan je veel leren. Zoals welke dagen en tijdstippen je volgers het meeste online zijn, welk content het beste werkt, hoeveel accounts je hebt bereikt, hoeveel content interacties en wie je volgers zijn.
Kijk dus goed welke dagen en tijdstippen je het beste kan posten. Leer wat voor content en foto’s het beste werken en waarop je de meeste interactie krijgt.
8. Hashtags! Hashtags! Hashtags!
Hashtags! Voor meer bereik moet je gevonden worden en dat doen we met hashtags. In je posts, stories, reels overal!
In je posts en reels mag je 30 hashtags gebruiken, dus zorg dat je ze allemaal gebruikt. In je stories mag je er 10.
Zorg dat je hashtags gebruikt wat je doelgroep omschrijft, de dingen waarop ze zouden zoeken, wat jouw omschrijft als bedrijf en wat je doet.
Ga hier mee experimenteren en kijk je Instagram Insights om te zien welke hashtags wel en welke niet werken.
9. Interactie en betrek je volgers
Instagram pusht je post meer door interactie. Waar Saves op nummer 1 staat, daarna delen, comments en als laatste de likes. Ja dat lees je goed.
Zorg dus ervoor dat je posts maakt wat mensen graag willen opslaan, willen delen of op willen reageren. Om reacties te krijgen is het belangrijk om altijd te eindigen met een Call to action.
Carousel posts doen het ook erg goed, hier kan je meer informatie in de posts kwijt waardoor ze vaker worden gezien. Ook kan je hier leuke tips in kwijt, tutorials enzovoorts en kan je ze vragen (Call to action) om het op te slaan of te delen.
En in je Stories kan je dus gebruik maken van de poll, quiz en questions stickers. Dan kan je je volgers ook meer betrekken, jouw en je bedrijf leren kennen en jij kan hun leren kennen! Vraag wat ze graag voor tip zouden willen lezen, wat voor tutorial zouden willen zien of laat ze een keuze maken tussen 2 favoriete producten.
Vond je deze tips handig?